کد خبر:۸۸۷۰۵۲
حناچی - شهردار تهران:

گِله را پشت تریبون داد نمی‌زنیم| لازم باشد داد هم می‌زنیم؛ خیلی هم مأخوذ به حیا نیستیم| دولت یک ریال هم به شهرداری تهران کمک نکرده است

حناچی گفت: گِله هم همیشه وجود دارد، ولی ما گِله را پشت تریبون داد نمی‌زنیم؛ آن‌جایی که لازم باشد داد هم می‌زنیم و خیلی هم مأخوذ به حیا نیستیم. متأسفانه بعضاً موارد قانونی رعایت نمی‌شود و برای گرفتن اعتبارات نیز دچار مشکل هستیم.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، پیروز حناچی در آیین بهره‌برداری از ۱۰۰ دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس جدید ناوگان حمل‌ونقل شهری، اظهار کرد: در شرایط حاد کرونایی قرار داریم و از ابتدای اسفند که کشورمان درگیر کرونا شد در تهران وضعیت خاص اعلام کردیم.

وی افزود: در نیمه فروردین تعداد تلفات کرونا به ۱۱۸ نفر رسیده بود و تا نیمه اردیبهشت کاهش معناداری داشت به‌گونه‌ای که میزان تلفات به ۹ نفر رسید. در زمان حاضر حدود ۵۰ درصد از آمار قربانیان کرونا مربوط به تهران است و این درحالی‌ست که با وجود افزایش آمار مبتلایان در سطح جهان، آمار تلفات کاهش داشته، اما در ایران آمار تلفات رو به افزایش است، البته این موضوع دلایل مختلفی دارد و همه آن را نمی‌توان به گردن مردم انداخت.

شهردار تهران تصریح کرد: یکی از محور‌های شرایط کرونایی فاصله اجتماعی است؛ ما در شرایط اقتصادی‌ای نیستیم که تعطیلی کامل اعلام کنیم، ولی می‌توان شرایطی را فراهم کرد که قدری از حاد شدن اوضاع بکاهد. در رعایت فاصله اجتماعی در حوزه حمل‌ونقل عمومی برای ما یعنی سه‌برابر شدن ناوگان حمل‌ونقل عمومی که تحقق آن در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نبود.

وی ادامه داد:، اما در این راستا قرارداد خرید ۶۳۰ واگن از چین را پیگیر هستیم، دو قرارداد برای ساخت ۱۰۰ واگن در داخل کشور را دنبال می‌کنیم و از همه ظرفیت‌های داخلی برای تولید اتوبوس استفاده کرده‌ایم.

حناچی با اشاره به نامگذاری سال جاری مبنی بر جهش تولید ملی، گفت: ایران خودرو دیزل سال‌ها اتوبوس تولید نمی‌کرد و خوشحالیم با قرارداد منعقدشده این کارخانه فعال شد و نور امیدی در کارکنان این مجموعه ایجاد کرد، امیدواریم برای مردم نیز برکت داشته باشد.

وی در ادامه سخنان خود گفت: گِله هم همیشه وجود دارد، ولی ما گِله را پشت تریبون داد نمی‌زنیم؛ آن‌جایی که لازم باشد داد هم می‌زنیم و خیلی هم مأخوذ به حیا نیستیم. متأسفانه بعضاً موارد قانونی رعایت نمی‌شود و برای گرفتن اعتبارات اوراق مشارکت نیز دچار مشکل هستیم؛ درحالی که ۵۰ درصد بازپرداخت این اوراق طبق قانون به‌عهده دولت است، ولی بانک‌ها ۱۰۰ درصد تضمین را از ما تقاضا می‌کنند.

شهردار تهران ادامه داد: در مصوبه‌هایی که مربوط به حمل‌ونقل عمومی است همه اعم از دولت، شهرداری و سایر بخش‌ها مسئولیت دارند چرا که موضوع توسعه حمل‌ونقل عمومی یک خواسته اجتماعی است و همه در آن دخیل هستند.

وی با اعلام اینکه "در شرایط کرونایی تاکنون یک ریال هم از دولت دریافت نکردیم، اما تلاشمان هم بر این بوده باری بر دوش مردم شهر نباشیم"، تصریح کرد: تحریم چیز زیبنده‌ای نیست، ولی در این شرایط تحریم را به فرصت تبدیل کنیم و تلاش برای کاهش وابستگی ارزی در ساخت اتوبوس، مترو و افزایش تولید داخلی حرکتی در این راستا است که باید از آن استقبال کرد.

حناچی خاطرنشان کرد: در ساخت واگن مترو تلاش کرده‌ایم داخلی‌سازی آن را از ۳۵ درصد به ۸۰ درصد برسانیم و امیدواریم تا بهمن ماه سال جاری از اولین واگن ملی بهره‌برداری کنیم، علاوه بر تلاش برای تأمین واگن‌های مترو، اضافه کردن یک محور BRT و ساخت اتوبوس‌های برقی نیز در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه طبق آخرین گزارش‌های WHO ارتباط مستقیمی بین آلودگی هوا با تلفات کرونا وجود دارد و بیماران کرونایی در همان گروه‌های پرخطر در هوای آلوده هستند، افزود: بیماری کرونا ممکن است در شرایط آلوده هوا منجر به ایست قلبی شود و شاید افزایش آمار تلفات کرونا در شهر‌های بزرگ نیز به‌دلیل آلودگی هوا باشد.

شهردار تهران در ادامه سخنان خود گفت: قرارداد ساخت ۸۰۰ دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس منعقد شده که ۵۰۰ دستگاه آن اتوبوس و ۳۰۰ دستگاه مینی‌بوس است و قرارداد ساخت ۱۲۰ اتوبوس و ۱۳۰ مینی‌بوس نیز به امضا رسیده است. ساخت اتوبوس‌های گازسوز نیز در دستور کار قرار دارد و مناقصه ساخت ۸۰ اتوبوس دوکابین و ۲۰۰ دستگاه اتوبوس تک‌کابین نیز آماده شده است.

وی تصریح کرد: برای دریافت کمک از دولت تلاشمان را می‌کنیم، ولی در این شرایط امید چندانی نداریم. البته از محل قراردادی که با وزارت نفت داریم سال گذشته اعتباراتی به ما داده شد، ولی میزان آن کم است. ما معتقدیم حمل‌ونقل عمومی یک موضوع حاکمیتی است و شهرداری به‌تن‌هایی نمی‌تواند بار آن را به دوش بکشد.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار